Sidste uge bød på et kig på online julekalendere. Og i den forbindelse kom jeg til at tænke over hvad det egentlig er firmaerne får ud af at lægge den slags mini-konkurrencer online.
Så her kommer mine seks bud på hvorfor der bliver lavet online julekalendere.
6 grunde til at firmaer laver online julekalendere
#1 Det er den perfekte start på et forhold
Som i.. firmaet er ude efter at score dig. Det er de fleste firmaer, og det er der ikke noget galt med. De vil alle gerne sælge dig noget, der forhåbentlig kan hjælpe dig, eller dække et behov du har.
Når et firma “deler ud” ved at udlodde små gaver i en online julekalender, så styrkes forholdet mellem firmaet og dets nuværende og potentielle kunder. Det er sjovt at være med i konkurrencer og julelege, og det lokker folk til. På den måde kan firmaet både give dig en følelse af sjov og underholdning, samtidig med at det kan informere dig om dets produkter.
Du interagerer altså med firmaet på en sjov måde når du åbner en låge. Og firmaets chance for at skabe en positiv følelse i dig er større end hvis du får information om firmaet og dets produkter via en kedelig kommunikationsvej som skaber negative associationer.
#2 Du husker firmaets navn når du skal købe julegaver
December er lig med forbrug. Der skal købes rigtig mange julegaver, så det er en god investering for de fleste firmaer at gøre opmærksom på at de eksisterer.
Hvis du følger en julekalender for et firma bliver du, når du hver dag valfarter til firmaets hjemmeside for at åbne en låge, udsat for noget så simpelt som firmaets navn og dets visuelle identitet. Når du så skal ud og bruge penge på julegaver, så er der en større chance for at du kobler die indkøb sammen med de firmaer du lige har brugt tid med og som ligger i baghovedet.
Når navnet og identiteten ligger først i din hukommelse, så er det nemt for dig at overveje passende julegaver derfra, og derfor bruge dine penge hos julekalender-firmaet.
#3 Du husker firmaets navn når du skal bruge penge senere
Ovenstående grund holder selvfølgelig ikke helt for firmaer som tilbyder el eller forsikringer. Det er ikke ligefrem julegave-materiale. I forrige indlæg så vi at både SEAS-NVE og Klasselotteriet brugte deres online julekalender til at informere om dem selv og deres produkter.
Det er måske fordi Januar er lige rundt om hjørnet. For en del betyder det nemlig en gennemgang af økonomien og diverse praktiske ting vedrørende deres hverdag. Og her kommer bankerne, el-udbyderne, og alle de andre til bordet, og der er der altså også en god grund til at være tæt på forbrugernes tanker.
#4 Det får dig til at gå på opdagelse i firmaets univers
Et fantastisk produkt er værdiløse for et firma , hvis kunderne ikke ved at det eksisterer. Online julekalendere giver dig en stærk motivation til at besøge virksomhedens hjemmeside. Og da mange af lågerne indeholder information og links til firmaets produkter og tjenester, vil mange fortsætte med at udforske hjemmesiden.
Jeg anede f.eks. ikke at SEAS har et helt univers der handler om at spare energi og at leve grønnere. Det ved jeg nu. Og jeg kan ikke afvise at jeg skal et smut ind en gang imellem for at læse mere.
#5 Der er mulighed for at tilmelde sig nyhedsbreve
Nyhedsbreve og e-mail lister er en fantastisk måde for firmaer at fastholde en dialog med dig. Nyhedsbreve holder dig informeret om nuværende og nye produkter og tjenester. Så derfor har de fleste online julekalendere også henvisninger til deres nyhedsbrev. Nogen har det endda som et krav for at du kan deltage (Dem styrer jeg normalt pænt udenom).
Det er egentlig slet ikke en skidt ting, hvis du rent faktisk er interesseret i firmaet og gerne vil følge dets univers. Ligesom mit hovsa-møde med SEAS grønne platform, så er et nyhedsbrev en rigtig fin kommunikationsform for dem der knytter sig til et firma og som vil holdes opdaterede.
#6 Det er en nem og oplagt anledning til at lave indhold
Sidst men ikke mindst behøver det hele ikke at handle om griske firmaer som bare venter på at slå kløerne i dine penge. For December er også bare en oplagt mulighed for at ligge indhold op på sociale medier og hjemmesider uden at skulle tænke alt for meget over temaet.
Alle har et eller andet forhold til jul, og rigtig mange fejrer det. Online julekalendere er en super nem måde at nå et kæmpe publikum på, med indhold som de fleste kan forholde sig til.
Det var Decembers sidste indlæg! Hav en rigtig god Jul 🙂