Du skal måske lave en podcast. Det er fedt! Mediet åbner op for nogle helt andre muligheder end så meget andet online indhold. Men hvordan laver du så den perfekte podcast åbning? Du ved, der i starten af podcasten hvor der er et lille stykke musik og en kort præsentation. Jeg har lavet en lille liste over ting som kan være rigtig gode at have med.
Som med alt andet her i livet gælder det at en opskrift ikke passer til alle. Så prøv dig frem, og gør dig nogle tanker om hvordan lytternes første møde med din podcast skal være.
Det kan godt være at det jo står i titlen inde i Spotify og Apple Podcast, men dine lyttere kan have fået fat i din podcast af mange omveje. Gør det klart for dem hvad det er for en podcast de lytter til.
Det giver dine lyttere en følelse af kronologi, og hvis de kan lide afsnittet, så er det en god opfordring for dem til at vende tilbage til tidligere afsnit.
Du kan inkludere afsnittets titel, hvis det giver mening. Det kan f.eks. give lytteren et hint om hvad podcasten handler om.
Men det er ikke et must! I Digitale Oplevelsesrejser nævner jeg aldrig titlen, da jeg på det tidspunkt i optagelsen endnu ikke ved hvad vi præcist kommer til at tale om i det afsnit. Så titlen bestemmer jeg mig først for når afsnittet er færdig-redigeret.
Hvis du ikke kender titlen på dit podcast afsnit på forhånd, kan du fortælle kort om hvad podcasten handler om. Det kan være alt lige fra hvilket emne du/I skal snakke om, til formålet med podcasten.
Det kan være meget rart at vide hvem det er der snakker i podcasten.
Det behøver ikke at være super formelt. Hold det til “Jeg er ____ og det her er…” i stedet for “Goddag. Mit navn er ____”. Podcast-formatet er intimt og personligt, så du behøver ikke at give dine lyttere en metaforisk hånd og være overhøflig.
Er podcasten lavet for et specifikt firma? Er den en del af e større programflade? Er den sponsoreret eller finansieret af nogen?
Der kan være en masse ekstra information som du enten gerne vil eller skal nævne. Husk at overveje om de informationer skal være en del af åbningen.
For meget intro-snak?
Lad vær med at tabe dine lyttere på gulvet med en alt for lang åbning fyldt med informationer, reklame og namedropping. Giv dem en åbning der er kort og værdifuld, og så kan du gemme resten af de tunge informationer til sidst. Hvis du ser en film, er rulleteksterne også først til sidst. Ellers ville de fleste være zappet væk længe inden filmen var begyndt.
Musik og jingles
Et lille stykke musik i starten og slutningen af en podcast kan virkelig løfte den. Samtidig bliver jinglen en del af din podcasts identitet, så man lynhurtigt genkender og associerer musikken med podcasten. Lad derfor være med at bruge et stykke musik som andre podcasts allerede bruger. Hvis dine lyttere allerede kender musikken et sted fra, så knytter de podcasten sammen med en anden person eller et andet firma.
Find noget som er passende til stemningen i din podcast, og vær sikker på at du har rettighederne til at bruge det. Der findes en del open source musik, eller musik som er en del af CC (Common Creative) licensen. Tag f.eks. et kig på musikbibliotekerne i Bensound og Jamendo.’
Sidst men ikke mindst, så hold jinglen kort. Meget kort. Det skal være så kort at folk ikke bliver trætte af at høre musikstykket igen-igen, i takt med at du laver flere podcast afsnit.
Vil du eller dit firma i gang med at lave en podcast? Jeg kan hjælpe dig i gang, eller igennem hele processen.