Da en bug i World of Warcraft blev til en epidemi i videnskabens interesse

World of Warcraft er et enormt online spil, hvor millioner af spillere fra hele verden dagligt logger ind. Spilområdet er så stort at det tager nogle timer for en spilkarakter at krydse en af de større kontinenter, og spillets valuta er stærkere end den venezuelanske.

Udover selve spilverdenen kan spillere blive ført til specielle områder som er et mindre, afgrænset spilområde som f.eks. en dungeon. De mindre instances skaber et midlertidigt privat område for spilleren, hvor en enkelt spiller eller gruppe af spillere kan gå på eventyr.

En af de mest omtalt bugs i World of Warcrafts historie er “The Corrupted Blood epidemic”, som startede i en sådan instance.

Epidemien begyndte den 13. september 2005 med introduktionen af et raid instance kaldet Zul’Gurub. Slut-bossen Hakkar kunne sætte effekten “Corrupted Blood” på spillerne, hvilket skadede spillerkarakteren lidt over tid. Effekten var smitsom for andre spillerkarakterer tæt på, som så blev smittebærere for effekten.

På grund af en bug kunne effekten føres ud i spilverdenen via nogle karakterklassers minions, og pludselig spredes udenfor den Zul’Gurub. Tricket var at Zul’Gurub var lavet til spillere på højere levels. Da effekten ramte lavere level karakterer med meget færre hit points, døde de hurtigt.

De store byer med mest spilaktivitet blev forladt af spillerne, som evakuerede til den relative sikkerhed på “landet” , områder hvor der var mindre spiller-tæthed. Mange spillere begyndte at organisere sig, enten i forsøget på at helbrede karakterer inficeret med epidemien, eller for at sprede effekten.

Epidemien tiltrak opmærksomhed fra læger og forskere i sygdoms-udspredelse og -bekæmpelse. Lægen Ran Balicer offentliggjorde en artikel om hændelsen, der argumenterede for at spil og eksempler som Corrupted Blood epidemien kunne hjælpe med at modellere spredningen af SARS og fugleinfluenza.

Et andet aspekt som også blev diskuteret meget i forbindelse med epidemien var den menneskelige nysgerrighed. Der var spillere som skyndte sig ind i de inficerede områder for at se infektionen og derefter hastede ud igen, som nye smittebærere for epidemien. Parallelt med den virkelige verden hvor nysgerrige mennesker eller journalister kort besøger ramte områder for at dække en hændelse, for derefter at forlade området.

Pesten sluttede den 8. oktober 2005 da Blizzard (efter flere forsøg på at komme epidemien til livs) fik rettet buggen.

Lignende indhold